Tuesday 12 March 2013

petua untuk rumahtangga sentiasa aman

assalamualaikum...tb2 miss sopi rsa nk share entry kali utk kalian2 semua...mungkin ada terasa hati ini nk jdkan semua psgn halal bahagia ke akhir hayat...diingatkan sekali lagi petua ini utk yg sudah halal ya....

a. Cium tangan suami dan dahi isteri setiap kali sebelum berpisah ke tempat kerja masing-masing.

b. Jika berpisah lebih dari sehari seperti untuk tugasan luar daerah, tambah rutin harian tersebut dengan pelukan dan ciuman di bibir.

c. Walau sesibuk mana sekali pun, luangkan masa untuk menelefon pasangan sekurang-kurangnya sekali walau sekadar untuk bertanya apa yang sedang dilakukan.

d. Sentiasa ucapkan kata-kata kasih sayang sepenuh hati sebelum keluar ke mana-mana, menamatkan perbualan di telefon dan sebelum tidur.

e. Sentiasa mencari peluang untuk makan tengahari bersama ketika ketiadaan anak-anak kerana pastinya ada gangguan anak-anak jika pada hari tidak berkerja.

f. Amalkan bertanya apa yang berlaku sepanjang hari selepas pulang dari kerja sebagai tanda mengambil berat dan memberi peluang pasangan meluahkan perasaan.

g. Luangkan masa untuk berbual tentang apa sahaja dari isu rumah tangga hinggalah politik semasa sebelum tidur.

h. Mudah berbaik jika berlaku sebarang pertelingkahan, jangan biar berlarutan walau untuk satu jam sekali pun, apatah lagi berhari-hari.

i. Temani pasangan semasa menonton rancangan kegemaran mereka walau sambil membaca akhbar. Yang penting anda berada di sisinya.

j. Jangan sesekali berpisah tempat tidur walau anak sudah berderet atau usia sudah meningkat kerana ia adalah salah satu amalan penting untuk mengeratkan kasih sayang.

k. Amalkan sembahyang berjemaah semasa di rumah, berdoa bersama serta bersalam-salaman selepasnya.


l. Biasakan bergilir gelas atau pinggan semasa makan serta tidak segan atau geli untuk menghabiskan makanan atau minuman isteri atau suami.

m. Sesekali buatlah kejutan seperti membeli hadiah atau kad untuk peristiwa tertentu, memakai pakaian dalam yang seksi atau apa sahaja yang anda tahu pasangan pasti menyukainya.

n. Senda gurau dalam rumah tangga amat penting. Ceritalah sesuatu yang kelakar, teka teki atau apa sahaja yang membolehkan anda ketawa bersama.


sma2 lah kita amalkan ya...zaman skrg ni masa bercinta bukan main ag...tiap kli jumpak msty nk pgg tgn sgala...tp da kwen da ada anak...di biarkan bini jln tgl blkg terkedek2 an anak dikendong..kt tgn dok pimpin...dlm perot ada ag....haish!! sian bini tu ha cik abg oi...hargailah bini tu selagi ada....

yg bercinta plak tiap2 mlm gayot...tb bila tiba da kwen...dok satu umah pon susah nk ckp sbbnya bla bik dr kerja ...bdn da penat..tros je msok tdow....lgsg xde komunikasi....cnew nk bahagia tu...
ok...stkt tu ja la rsenye miss sopi nk kongsi....xnk bebel ag dah.... selamat beramal ye semua....

No comments:

Post a Comment