Monday, 25 February 2013

‘SSERONOKNYA’ berkahwin. – tulisan Dr Siti Hamidah



1) Ada teman yang halal untuk melakukan segala-galanya; makan, tidur, berjalan-jalan, tengok wayang, shopping dan sebagainya. Apabila berjalan pegang tangan, terus dapat pahala dari Allah. Kalau tidak berkahwin, dapat dosa pula.

2) Adanya orang yang sentiasa bersama waktu senang, susah, kacak, selekeh (bangun tidur especially), kaya, pokai, gembi
ra, duka dan sebagainya.

3) Ada isteri/suami yang akan mengimbangi kekurangan diri kita, seterusnya melengkapkan diri kita untuk menjadi seorang yang hebat. Suami isteri yang bersikap bertentangan adalah yang terbaik. Contoh, apabila seorang suami mudah marah, selalunya akan dapat isteri yang sabar. Dalam masa yang sama suami juga akan belajar/berjangkit sifat sabar.

4) Akan mengalami kebahagiaan yang hanya orang berkahwin sahaja alami. Jika anda rasa bercinta itu bahagia, berkahwin adalah 10 kali ganda bahagia. Percayalah!

5) Boleh berjimat duit dan mampu mengumpul harta. Jika bercinta, kos hidup menjadi dua kali ganda (sewa rumah, telefon, bil, makan). Kajian menunjukkan pasangan berkahwin lebih banyak memiliki harta berbanding mereka yang tidak berkahwin.

6) Dapat zuriat. Jika berkahwin adalah 10 kali ganda bahagia daripada bercinta, memiliki seorang anak pula akan memberi lebih lagi kebahagiaan kepada kita. Hanya orang yang mempunyai anak sahaja yang tahu. (Anak kucing, anak hamster atau anak tekak tidak termasuk ya..)

7) Kita akan dapat kepastian yang tidak berbelah bahagi tentang kasih sayang dan kesetiaan suami/isteri kita. Kalau bercinta, masih tidak pasti dia betul-betul setia selagi dia tidak mengahwini kita.

8) Kita akan dapat satu perkara paling best iaitu PELUKAN dan CIUMAN. Dua perkara ini adalah satu anugerah untuk orang yang berkahwin. Melaluinya jiwa kita akan sangat tenang dan gembira, malah jika selalu diamalkan akan menjadi awet muda dan berseri-seri!

9) Faktor yang terpenting adalah untuk mencari keredaan Allah dan mengelak daripada melakukan maksiat.

Apa lagi, yang bujang-bujang cepatlah berkahwin. Gadis janganlah letak hantaran tinggi sangat ya (^^)

Demikianlah hikmah perkahwinan yang boleh kita dapat manfaatnya.. Insyaallah.


(sbb tu la miss sopi nk kwen sgt2)

Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut :-

KESALAHAN PERTAMA : Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA : Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA : Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT : Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA : Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM : Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH : Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN : Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Sebahagian wanita menyangka bahawa tutup aurat tu adalah tutup rambut sahaja. Ia adalah tidak tepat sama sekali. Asasnya adalah dari firman Allah SWT: ertinya :

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHKAN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

surat untuk emak

Dialog antara anak dan emak.

Anak : Mak,kalau akak nak kawin boleh?

Emak : Asal selalu cakap nak kahwin ni? Nak kahwin sangat ke? Emak dulu nak cakap nak kahwin depan nenek pun malu. Kalau boleh dah ada duit sendiri baru lar fikir pasal kahwin-kahwin ni. Belajar dulu. Ini semua benda emak abah yang tanggung. Ada pula fikir nak kahwin. Dah menggatal sangat ke?

It’s hurt my heart! :')

WARKAH BUAT EMAK

Emak jangan samakan tahun 70 an dengan zaman sekarang 2013. Emak,tolonglah faham anak mak ni. Ini bukan gatal atau miang.Ini bukan bermakna akah dah pakwe.Tapi ini lebih kepada nak menjaga hati. Nak rebut pahala. Nak mudah gerak kerja dalam dakwah. Nak raih redha Allah.

Mak,percayalah anak mak belum ada pakwe. Tapi hati akak pernah terluka kerana seorang lelaki. Alhamdulillah iman anak mak ni masih utuh. Akak nak menikah bukan sebab menggatal.Kalau menggatal, akak dah lama keluar berpeleseran dengan lelaki.

Tolonglah jangan samakan zaman mak dengan zaman akak.Zaman mak mana ada internet. Nak tengok benda lucah pun susah.Pronografi ada kat mana-mana jer sekarang ni mak.Cume iman jer yangg tak benarkan akak untuk tengok.Sekarang zaman teknologi mak. Amat mudah untuk berhubung. Maka makin susahlah untuk akak menjaga ikhtilat dengan mana-mana lelaki. Mungkin ada masanya kami berhubung kerana hal-hal kerja. Tapi teknologi yang memudahkan lagi percuma membuatkan perbualan itu meleret-leret mak. Mak pun seorang perempuan,pasti emak tahu macam mananya perasaan bila ada orang yang ambil beratkan? Mak,biarlah hanya keluarga dan suami akak je yang ambil berat perihal akak. Bukannya lelaki mana-mana entah yang mengetuk pintu-pintu mesej akak yang selalu bertanya khabar.Bukan akak tak menjaga diri. Tapi itu lah zaman sekarang mak.

Mak tanya akak kenapa akak puasa sedangkan akak dah habis ganti puasa. Ada kan mak? Akak jawab saja je puasa. Mak betul-betul nak tau ke kenapa akak selalu puasa? Sebab akak nak jaga hati, jaga nafsu agar tak meliar.Ini je cara akak nak kengkang nafsu dan jaga hati.Mak nak tunggu akak kerja? Berapa tahun lagi mak? Akak ada lagi 3 1/2 taun. Belum keinginan akak nak sambung master sebelum mula kerja. Emak,,,tolong jangan lihat duit dan kerja sebagai penjamin kebahagian akak. Dan kerja juga bukan jaminan untuk akak dapat meraih redha-Nya.

Mak,jauh disudut hati akak memang malu nak suruh mak tanggung segala perbelanjaan akak sedangkan akak dah menjadi isteri orang.Tapi...Andai kata akak terkeluar dating dengan lelaki,(nauzubillahiminzalik)mak malu tak? Akak tak jamin iman akak masih utuh andai mak masih manghalang akak nak menikah.

Mak, izinkan anakmu bernikah :') Bukan untuk suka-suka.Bukan untuk menggatal.Bukan untuk pape je lar. Tapi untuk membebaskan emak abah dari terus-terusan menanggung dosa-dosa akak.Mak abah juga yang dapat pahala andai kata akak mampu menjadi isteri yang solehah buat suami akak.

Mak,bila akak tanya,tak ada ke sesiapa yang boleh jadi imam dalam keluarga kita? Akak ada 5 hero dan 1 kepala hero.Bangga sebab ramai hero-hero dalam rumah ni. Tapi... takkan tak ada seorang pun yang mampu menjadi imam? Mak,izinkan akak menjemput suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?Akak teringin nak solat jemaah dalam rumah ni. Apa guna rumah besar.Ada ruang solat.Tapi tiada solat jemaah pun dalam rumah ni? Ibarat tiada ruh-ruh yang mengagungkan Islam dan bagai tiada sunnah baginda pun yang dibuat. Sunyi dan sepi tanpa azan dan iqamat. Hanya sesekali terdengar gelak tawa anak-anak buah akak jer. Akak tak menyalahkan emak atau abah. Akak cuba buat perubahan. Tapi akak tak mampu. Mak, izinkan suami akak untuk menjadi imam dalam keluarga kita?

Mak,kalau nak dicoretkan apa yang ada dalam hati ni, takkan mampu mak.Setakat ini jer yang mampu akak coretkan.Akak tak mahu pakai dalil quran dan hadis untuk bagi hujah pada mak.Sebab, akak bukan nak tunjuk pandai dengan menggunakan hujah-hujah itu semua.Bab-bab lain yang akak cakap,tak pernah keluar apa-apa dalil,tiba-tiba nak cakap pasal kahwin keluar semua ayat quran dan hadis.Cuma akak harap,emak dapat buka pintu hati emak dan cuba untuk masuk dalam diri akak. Cuba emak rasai hati akak.Hidup di universiti zaman akak tak sama dengan zaman emak. Mak,bagilah toleransi kepada anakmu.

Mak,izinkan anakmu bernikah...

#andailah dapat kukirim warkah ini buat tatapan emak :’)


(miss sopi copy paste dr pakar cinta je....tajok mungkin utk emak...tp emak miss sopi sgt memahami miss sopi...dye paam dgn kata2 miss sopi...cuma ibu2 saudara yg ckp miss sopi da gdik gatal nk kwen....ya allah bukak kan la pintu hati mereka...)

hadiah istimewa

assalamualaikum...apa kabar sumew nyew????
wah2...sudah lma miss sopi xhupdate blog kn??? kn??? kn???
nk taw sbb apa? sbb nya yg pertama skli adalah....lappy kesayangan rosak la....then mula la terasa kemalasan nk hupdate blog sendiri nyeww pon....

ok miss sopi nk kongsi sesuatu yg sgt istimewa lam idop miss sopi...kawan yg da lma sgt xbertegur sapa sdgkn km satu kelas dan depan belakang sja...bisik2 pon ley dgr la...but sbb pikiran blom matang ...apa kes pon xtaw tb2 ktowg xbertegur sapa...

but lpas hampir TIGA tahun miss sopi sdar yg apa guna berdiam sdgkn hati merindu ALLAH sja yg taw...
ditahan-tahan smpi la pd suatu mlm...miss sopi bukak mukabuku dan cr mereka...
ALHAMDULILLAH...respon baik yg miss sopi terima....msa tu jugaklah miss sopi sebak...satu perasaan yg         kalau sapa pernah mengalami ja yg paham rasa tu...

bla dpt blik langkawi masa cuti midsem lpas...dpt la jumpak mereka...tp xckop corum la sbb ada seorang xdpt join..sibok an kakak dya nk tunang..bkn dya taw nk tunang(ok merepek)...so ktowg bertiga sja lah yg ada....tp nty nk jgk reunion berempat semula..lau bley berenam sbb we all start dgn 6org... 2laki 4pompuan...then sowg laki pindah...sowg ag kuat touching...tggl we all 4pompuan lpas tu xbertegur sapa...tgl la berdua2an sja...but now we alla bergabung semula (mungkin wt team nasyid lepas ni)

apa2 pon miss sopi bersyukur sgt2 ktowg da berbaik semula...semua nya berjaya lam bidang masing....


ini lah kami....yg sowg ag xdpt join...lain kali kna jgk reunion berempat....

>YA ALLAH JADIKAN PERSAHABATAN KAMI KEKAL HINGGA KE SYURGA<